Eigenaarschap bij LKO De Musketier

Bij LKO De Musketier werken we al enkele jaren met MijnRapportfolio: een op maat gemaakt digitaal portfolio dat bijdraagt aan het vergroten van het eigenaarschap en zelfvertrouwen van onze leerlingen. Het portfolio stimuleert de betrokkenheid bij het eigen leerproces.

Leerlingen volgen hun ontwikkeling zelf, met ondersteuning van leerkrachten en onderwijsassistenten. Zo krijgen zij steeds meer inzicht in hun sterke kanten en ontwikkelpunten, en leren ze hoe ze hun talenten optimaal kunnen benutten.

Met behulp van zelfgekozen (leer)doelen, trotsfoto’s, kindgesprekken en ouder-kindgesprekken krijgen leerlingen steeds beter zicht op hun eigen groei. Ze krijgen hiermee meer grip op hun leerproces en invloed op de doelen waaraan ze werken. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen de ontwikkeling van hun kind ook volgen en foto’s en updates delen via de MijnRapportfolio-app, zodat het kindportfolio een compleet beeld geeft van de ontwikkeling van het kind — zowel op school als thuis.

Belangrijke onderdelen binnen MijnRapportfolio zijn 'Dit ben ik', ‘Zo werk ik’, de eigen leerdoelen en trotsmomenten.

  • In 'Dit ben ik' stelt de leerling zich kort voor en geeft hij/zij aan wat hij al goed kan en leuk vindt.
  • De leerling bedenkt zelf (met hulp/ondersteuning van de leerkracht en ondersteuner) de leerdoelen waar hij/zij de komende periode aan wilt gaan werken.  
  • In ‘Zo werk ik’ oefenen leerlingen met executieve vaardigheden, zoals plannen, doorzetten, concentreren, samenwerken en het nemen van verantwoordelijkheid. Deze vaardigheden helpen hen niet alleen op school, maar ook daarbuiten om zelfstandiger en doelgerichter te worden.
  • Bij de trotsmomenten worden foto's en momenten vastgelegd waar de leerling trots op is. 

Het werken aan persoonlijke- en groepsdoelen is een vast onderdeel van ons dagelijks rooster en wordt dagelijks geëvalueerd. 

Twee keer per jaar ontvangen leerlingen hun rapport via MijnRapportfolio. Dit rapport wordt besproken tijdens een ouder-kindgesprek en daarnaast ook op papier meegegeven, omdat veel leerlingen en ouders het waardevol vinden om het rapport fysiek te kunnen bewaren en delen.