Begeleiding
We begeleiden de leerlingen intensief. Daarbij kijken we naar gedrag en hun ontwikkeling in de brede zin van het woord (sociaal-emotioneel, leren-leren vaardigheden, didactisch, cognitief). Onze leerkrachten doen dat in de klas samen met een onderwijsondersteuner. Ook is een multidisciplinair team betrokken, met daarin een onderwijskundig begeleider, een gedragswetenschapper, en soms ook schoolmaatschappelijk werk.
PBS
Positive Behaviour Support (PBS) is een methodische werkwijze die altijd en overal in de school aanwezig is. PBS richt zich op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Leerlingen laten soms ongewenst gedrag zien, doordat zij niet precies weten wat er van hen verwacht wordt of zich er niet van bewust zijn dat het ertoe doet hoe zij zich gedragen. Daarom wordt bij PBS gewenst gedrag expliciet benoemd en gestimuleerd. Een kind krijgt (zelf)vertrouwen, durft verantwoordelijkheid te nemen en voelt zich veilig als het positief wordt benaderd.
We hebben voor PBS gekozen vanuit de visie dat een positief schoolklimaat en een positieve benadering voor onze leerlingen voorwaarden zijn om zich optimaal te ontwikkelen op alle gebieden.
Om PBS in de praktijk vorm te geven hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Het hanteren van heldere gedragsverwachtingen in de hele school;
- Het visualiseren van gedragsverwachtingen in alle ruimtes;
- Het systematisch aanleren van gewenst gedrag;
- Het bekrachtigen van gewenst gedrag;
- Het consequent omgaan met ongewenst gedrag.
De positief geformuleerde gedragsverwachtingen die we naar onze leerlingen benoemen, zijn gebaseerd op onze kernwaarden: Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Veiligheid.
De-escalerend werken
Leerlingen kunnen het op momenten soms even lastig hebben, omdat ze dingen als moeilijk of lastig ervaren. De insteek van ons handelen is gericht op de-escalatie van het gedrag. Dit wordt eerst geprobeerd op te lossen in de klas. Soms helpt het als een leerling even in een andere klas mag zijn om uit zijn boosheid of frustratie te komen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de Kameleon ruimte, waarin de leerling zelfstandig kan lezen, spelen of gewoon even in een kussen zitten of liggen. Als er verschillende dingen zijn geprobeerd en dit niet helpt, kan de Achterwacht gebeld worden. Hierbij komt er iemand van buiten de klas om een leerling te helpen om samen een oplossing te bedenken.
KWINK
De sociale vaardigheidsmethode Kwink richt zich op het aanleren en versterken van sociale vaardigheden. Er worden wekelijkse theorielessen gegeven in de klas en er is een praktijkles in de gymzaal om daadwerkelijk te gaan oefenen met het leren toepassen van de theorie. Deze lessen vormen een vast onderdeel van het lesprogramma.
OPP
Om de begeleiding goed en planmatig vorm te geven, maakt de leerkracht voor iedere leerling jaarlijks een OPP (Ontwikkelingsperspectiefplan). Daarin staat hoe en waar naartoe we de leerling begeleiden. Tweemaal per jaar evalueren de leerkracht en de ondersteuner het OPP met het multidisciplinaire team en uiteraard met de ouder(s) of opvoeder(s). In het OPP staat tevens beschreven hoe in de klas met de leerling wordt gewerkt aan de doelen uit het OPP.
Commissie voor de Begeleiding
De Commissie voor de Begeleiding (CvdB) bestaat uit de gedragswetenschappers, de onderwijskundig begeleider(s), de schoolmaatschappelijk werker en de directie. Leerkrachten en ondersteuners met hulpvragen of zorgen over een leerling of een klas kunnen dit bij de CvdB aangeven. In een tweewekelijks overleg bespreekt het CvdB deze vragen, stelt waar nodig ondersteuningsplannen op en geeft adviezen.
Gro-up begeleiding
Als leerlingen op LKO De Musketier ondersteuning nodig hebben voor hun sociaal emotioneel of leren leren vaardigheden, kan Gro-up schoolbegeleiding worden overwogen. Dit is een kortdurende interventie (3 – 6 maanden) waarbij er wordt gewerkt aan concrete leerdoelen. Dit kan op zowel leerling- als groepsniveau zijn. De schoolbegeleiding wordt geboden door twee senior ambulante begeleiders.