Begeleiding

We begeleiden de leerlingen intensief. Daarbij kijken we naar gedrag en hun ontwikkeling in de brede zin van het woord (sociaal-emotioneel, leren-leren vaardigheden, didactisch, cognitief). Onze leerkrachten doen dat in de klas samen met een onderwijsondersteuner. Een RT-leerkracht werkt buiten de klas met individuele leerlingen die op leergebied extra begeleiding nodig hebben. Ook is een multidisciplinair team betrokken, met daarin een onderwijskundig begeleider, een gedragswetenschapper, en soms ook schoolmaatschappelijk werk.

PBS

Positive Behaviour Support (PBS) is een methodische werkwijze die altijd en overal in de school aanwezig is. PBS richt zich op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Leerlingen laten soms ongewenst gedrag zien, doordat zij niet precies weten wat er van hen verwacht wordt of zich er niet van bewust zijn dat het ertoe doet hoe zij zich gedragen. Daarom wordt bij PBS gewenst gedrag expliciet benoemd en gestimuleerd. Een kind krijgt (zelf)vertrouwen, durft verantwoordelijkheid te nemen en voelt zich veilig als het positief wordt benaderd.

We hebben voor PBS gekozen vanuit de visie dat een positief schoolklimaat en een positieve benadering voor onze leerlingen voorwaarden zijn om zich optimaal te ontwikkelen op alle gebieden.

Om PBS in de praktijk vorm te geven hanteren we de volgende uitgangspunten:

  • Het hanteren van heldere gedragsverwachtingen in de hele school;
  • Het visualiseren van gedragsverwachtingen in alle ruimtes;
  • Het systematisch aanleren van gewenst gedrag;
  • Het bekrachtigen van gewenst gedrag;
  • Het consequent omgaan met ongewenst gedrag.

De positief geformuleerde gedragsverwachtingen die we naar onze leerlingen benoemen, zijn gebaseerd op onze kernwaarden: Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Veiligheid.

De-escalerend werken

Leerlingen kunnen het op momenten soms even lastig hebben, omdat ze dingen als moeilijk of lastig ervaren. De insteek van ons handelen is gericht op de-escalatie van het gedrag. Dit wordt eerst geprobeerd op te lossen in de klas. Soms helpt het als een leerling even in een andere klas mag zijn om uit zijn boosheid of frustratie te komen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de Kameleon ruimte, waarin de leerling zelfstandig kan lezen, spelen of gewoon even in een kussen zitten of liggen. Als er verschillende dingen zijn geprobeerd en dit niet helpt, kan de Achterwacht gebeld worden. Hierbij komt er iemand van buiten de klas om een leerling te helpen om samen een oplossing te bedenken. We streven ernaar dat het altijd in de klas weer opgelost wordt. Als een leerling weer terugkomt, zal deze ook altijd met een positieve insteek weer begroet worden. 
 

Traumasensitief lesgeven (TSL)

Het team is geschoold in Traumasensitief Lesgeven. Dit is een bepaalde manier van kijken achter gedrag; waar komt het (ingewikkelde) gedrag vandaan? Hierdoor creëren we een veilige en ondersteunende leeromgeving, ook voor wie eerder ingrijpende of stressvolle ervaringen heeft meegemaakt. Door oplopende spanning te herkennen en flexibel in te spelen op behoeften, voelen leerlingen zich eerder gezien en begrepen. Dit draagt bij aan een gevoel van veiligheid. Hierdoor kunnen ze met vertrouwen deelnemen aan de les, hun talenten ontwikkelen en positieve relaties opbouwen met klasgenoten en leerkrachten. 

KWINK

De sociale vaardigheidsmethode Kwink richt zich op het aanleren en versterken van sociale vaardigheden. Leerlingen leren zo hoe ze op een positieve manier met zichzelf en anderen om kunnen gaan. De methode bestaat uit:

  • Wekelijkse theorielessen in de klas: in de klas wordt gewerkt aan thema's zoals samenwerken, respect, omgaan met emoties en het oplossen van conflicten
  • Praktijklessen in de gymzaal: Deze lessen duren 45 minuten en worden met de klas en leerkracht uitgevoerd. Alle leerlingen doen actief mee. Door spel- en bewegingsvormen wordt de theorie in de praktijk gebracht en krijgt groepsvorming extra aandacht. 

KWINK vormt een vast en waardevol onderdeel van het lesprogramma.

Ontwikkelingsperspectief plan (OPP)

Om de begeleiding goed en planmatig vorm te geven, wordt er jaarlijks voor iedere leerling een OPP opgesteld. Daarin staan de leerdoelen beschreven en ook op welke manier we de leerling hierbij ondersteunen om dit te behalen.  Tweemaal per jaar wordt het OPP geëvalueerd en uiteraard besproken met de ouder(s) en/of opvoeder(s). Het hoorrecht is gekoppeld aan de leerdoelen die besproken worden en beschreven staan in het MijnRapportfolio.

Commissie voor de Begeleiding

De Commissie voor de Begeleiding (CvdB) bestaat uit de gedragswetenschappers, de onderwijskundig begeleider(s), de schoolmaatschappelijk werker en de directie. Leerkrachten en ondersteuners met hulpvragen of zorgen over een leerling of een klas kunnen dit bij de CvdB aangeven. In een tweewekelijks overleg bespreekt het CvdB deze vragen, stelt waar nodig ondersteuningsplannen op en geeft adviezen.

Gro-up begeleiding

Als leerlingen op LKO De Musketier ondersteuning nodig hebben voor hun sociaal emotioneel of leren leren vaardigheden, kan Gro-up schoolbegeleiding worden overwogen. Dit is een kortdurende interventie op school (3 – 6 maanden) waarbij er wordt gewerkt aan concrete leerdoelen. Dit kan zowel op leerling- als groepsniveau zijn. De schoolbegeleiding wordt geboden door een senior ambulante begeleider.